Tuoteryhmät

 
 

Tuotehaku

 
 

Kirjaudu sisään

 
 

Maksutavat

 
Suomen Verkkomaksut

Ergonomia

Niska- hartiavaivat

Etenkin paljon autoilevilla on vaarana saada iskiaskipu selkään. Tällöin selkäkipu säteilee alaraajaan, useimmiten polven alapuolelle. Voimakkaan iskiasoireilun aiheuttaa useimmiten välilevytyrä.

Iskiaskipu vaivaa tavallisesti muutaman kuukauden ajan, mutta se ei aiheuta pysyviä heikkouksia. Iskias voi joskus tosin uusiutua. Vaivasta selvitään silti yleensä ilman leikkausta. Joskus harvoin välilevytyrä voi pullistua selkäydinkanavaan ja aiheuttaa muun muassa virtsaamisvaikeuksia sekä tunnottomuutta sukupuolielimissä. Tällöin pikainen päivystysleikkaus on paikallaan. Niskakipu on yleinen vaiva. Se paranee usein hyvin kun sitä hoidetaan oikein. On tärkeää tietää, mistä niskakipu johtuu. Kun tiedetään kivun syy, kipu on helpompi parantaa. Niska- ja hartiavaivoissa on monenlaisia oireita.

Tavallisia oireita ovat:

  1. Paikallinen kipu eli pienellä alueella oleva kipu niskan lihaksissa
  2. Särky niskan lihaksissa. Väsymyksen tunne niskan lihaksissa huimaus
  3. Sormien puutuminen eli pistely sormissa

Jotkut niskakivun oireet  tarvitsevat lääkärin hoitoa heti.
Mene lääkäriin, jos:

  • Kipu on sietämätöntä
  • Lihakset tuntuvat heikoilta

Työasentosi vaikuttaa hyvinvointiisi. Työasento tarkoittaa sitä, miten istut tai seisot, kun teet työtä. Kun istut hyvässä asennossa, voit ehkäistä monenlaisia kipuja. Niskakipu johtuu usein siitä, miten liikut tai millaisessa asennossa teet työtä. Tämä tarkoittaa työasentoa, sekä työpaikalla että kotitöissä.

Tarkista ensimmäiseksi, että työasentosi ja työtapasi ovat sellaiset, että ne sopivat sinulle. Voit pyytää apua  työpaikkasi terveyshuollosta. Terveyshuollon työntekijä voi tarkistaa,  että työpisteesi on sinulle sopiva eli esimerkiksi tuoli ja pöytä ovat oikealla korkeudella. Pidä välillä taukoa työstä. Silloin lihakset saavat lepotauon. Nouse seisomaan ja venyttele lihaksia. Näin ne eivät jäykisty ja kipeydy.

Nämä tuotteet auttavat niska- hartiavaivoihin: Hiiriohjaimet, Tuet, Näyttötelineet

Selkävaivat 

Selkäkivut ovat hyvin yleisiä. Äkillinen selkäkipu eli lumbago, jota myös noidannuoleksi kutsutaan, ei useimmiten ole vaarallista ja paranee muutamassa päivässä tai viikossa. Jos kipu ei suorastaan kaada sänkyyn, kannattaa pyrkiä jatkamaan normaaleita askareita, sillä vuodelepo voi jopa hidastaa paranemista.

Tavallisimmin noidannuolen aiheuttaa pieni kudosvaurio jossakin selän lukuisissa kipua aistivissa rakenteissa. Selkäkivuille altistaa etenkin fyysisesti kuormittava työ, johon sisältyy raskaita nostoja. Myös elämäntavat vaikuttavat: vähäinen liikunta, lihavuus ja tupakointi lisäävät tutkimusten valossa selkäkipuja.

Pitkittyneestä selkäkivusta puhutaan, kun kipua on kestänyt yli kolme kuukautta. Pitkittynyt selkäkipu edellyttää kokonaisvaltaista hoitoa, jossa kartoitetaan potilaan elämäntilanne ja työolot. Fysioterapeutin ohjaamaan liikehoito sekä selkäkoulu edesauttavat tutkimusten valossa merkittävästi paranemista.

Joskus – onneksi melko harvoin – selkävaivan aiheuttaa vakava sairaus, kuten kasvain, tulehdus tai murtuma. Vakavasta sairaudesta kielii se, että yleiskunto heikkenee ja kipu lisääntyy asteittain. Hyvänlaatuisissa selkäoireissa sen sijaan yleiskunto pysyy hyvänä.

Nämä tuotteet auttavat selkäkipuu: Työtuolit , Sähköpöydät

Ranne- käsivaivat 

Ranteen rasitusvammat johtuvat usein yksipuolisesta ranteen kuormittamisesta. Pitkäkestoinen, paineen alla tehtävä päätetyöskentely rasittaa ranteita. Jos rannekivut johtuvat työolosuhteista, on syytä suunnitella työergonomian parantamista, vetreytysliikuntaa ja lihaksia vahvistavaa jumppaa.

Mikä on Hiirikäsi?

Koska kyseessä ei ole mikään yksittäinen lääketieteellisesti määritelty sairaus vaan yleisnimitys erilaisille kädenseudun kiputiloille, hiirikäden hoito riippuu kulloinkin kyseessä olevan oireen aiheuttajasta. Lääketieteellinen hoito kuuluu fysiatrian erikoislääkärin alaan. Lääkärin puoleen on syytä kääntyä oireiden pitkittyessä ja haitatessa jokapäiväistä elämää tai työskentelyä. Hoitoina voivat olla esimerkiksi fysikaalinen hoito, kipulääkitys tai paikalliset kortisonipistokset. Hiirikäden vaivatessa on välittömänä toimena syytä parantaa työpisteen ergonomiaa, mikä myös ennaltaehkäisee vaivan syntyä.

Työympäristöä tulisi parantaa siten, että työskentelyasento on mukava ja kyynärpäitä ja ranteita voi tukea pöytään esimerkiksi kyynär- ja rannetukien avulla. Tuolin, pöydän ja näytön asento täytyisi säätää työntekijälle sopivaksi. Pitkäkestoisia staattisia työrupeamia tulisi välttää.

Nämä tuotteet auttavat ranne- käsivaivoihin: Hiiriohjaimet, Tuet

Hyödyllisiä vihjeitä

10 vihjettä työnteon muuttamiseksi terveellisemmäksi, turvallisemmaksi ja tuottavammaksi.

1. Kuuntele kehosi ääntä. Kiinnitä huomiota työskentelyyn ja kehosi liikkeisiin. Ihmiset säätävät asentoaan ja käyttäytymistään eri tavoin hiiren käyttämisen aiheuttamien vammojen välttämiseksi.
    
2. Asennon muuttaminen. Työpöydän asennon muuttamisesta aamulla ja lounastauolla on hyödyllistä kehon kannalta. Asennon vaihtaminen kesken työnteon unohtuu usein, joten vaihtamisesta kannattaa tehdä olennainen osa päivän rutiineja.
    
3. Suora asento. Muista vaihdella istuma-asentoasi. Yritä istua tuolin takaosassa, jolloin suurempi osa painosta lepää jalkojen kuin lantion varassa. Tämä auttaa pitämään selän suorassa ja ryhdin hyvänä.
    
4. Käytä pikanäppäimiä. Käytä näppäimistön pikanäppäimiä, jotta voit vähentää kaksoisnapsauttamista ja hiiren kurkottamista. Näin voit vähentää käsivarren, olkapään ja niskan lihasten kuormittamista.
    
5. Raivaa tilaa. Varmista, että työpöydällä ja sen alla on riittävästi tilaa, jotta voit vaihdella istuma-asentoa. Sotkuinen pöytä aiheuttaa myös stressiä ja ärsyyntymistä, jolloin hiiren käyttämisen aiheuttamat vammat voivat kiusata enemmän.
    
6. Liiku. Siirry pois työpöytäsi luota aina kun se on mahdollista. Kun liikut, veri kiertää tehokkaammin, jolloin saat enemmän energiaa. Pikavihje: Kävele juttelemaan kollegoidesi kanssa sen sijasta että lähetät sähköpostia.
    
7. Pidä tauko. Pidä viiden minuutin tauko kerran tunnissa. Tämä auttaa rentoutumaan ja pakottaa vaihtamaan työasentoa. Kupillinen kahvia varmaan maistuu.
    
8. Ota mukava asento. Varmista, että kätesi lepäävät työpöydällä ja että sormesi koskettavat näppäimistöä ja hiirtä. Käsivarsien ja käsien jännittyminen rasittaa usein niveliä.
    
9. Oikeaan asentoon. Kun istut työpöytäsi ääressä, nenäsi ja jalkojesi tulee osoittaa samaan suuntaan. Jos kääntelet kehoasi, selkä ja muu keho voivat kipeytyä.
    
10. Suunniteltu käyttäjiä varten. Perinteiselle hiirelle on useita vaihtoehtoja, jotka voivat auttaa vähentämään rasitusta ja estämään vammoja. Valitse itsellesi parhaiten soveltuva.